Valitettavasti käyttämäsi selain on vanhentunut, eikä sivusto luultavasti näy ja toimi oikein. On korkea aika päivittää selain.

Sivusto edellyttää toimiakseen, että JavaScript on sallittu selaimen asetuksissa.

ISS Palvelut on palveluyritys, jonka toiminnan keskiössä on asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen ja niihin vastaaminen parhaalla mahdollisella tavalla. ISS:n asiakaskunta koostuu yrityksistä ja yhteisöistä kaikilla toimialoilla, pienistä suuriin. Palvelumallimme on sovitettu eri toimialojen asiakaskokojen mukaisesti.


Asiakkaiden liiketoiminnan ymmärtäminen on ISS:lle yhtä tärkeää kuin asiantuntijuus omissa palveluissa – vain näin voimme tarjota parhaan palveluratkaisun. Olemme huippuosaaja jokaisella erillisellä palvelualueellamme, joista rakennetaan aina asiakaslähtöinen ratkaisu. Isonkin asiakkaan tarpeita vastaava kokonaispalveluratkaisu voidaan luoda yhdistämällä kaikki asiakkaan tarvitsemat palvelut yhdeksi helposti hallittavaksi kokonaisuudeksi, juuri sellaiseksi kokonaisuudeksi, joka joustaa ja elää asiakkaan muutosten mukana. Pieniä ja keskisuuria yrityksiä ja yhteisöjä palvellaan ISS Direct -palveluilla.

Asiakkaiden liiketoiminnan ymmärtäminen on ISS:lle yhtä tärkeää kuin asiantuntijuus omissa palveluissa.

ISS:n asiakkuusjohtaminen noudattaa arvontuottomallia. Asiakkaillemme kootaan sopivat ratkaisut ISS:n konseptien mukaisista peruspalveluista, joihin liitetään asiakkaan toimintaan liittyvät erityispiirteet. ISS huolehtii, että palveluratkaisua on toteuttamassa oikea määrä henkilöstöä oikealla osaamisella varustettuna. Hyvällä esimiestyöllä varmistamme henkilöstön tyytyväisyyden. Kun palvelu tuotetaan asiakkaalle sovitun mukaisesti hyvällä palveluasenteella, voi asiakas olla tyytyväinen lopputulokseen ja pysyä ISS:n asiakkaana. Palveluratkaisua kehitetään yhdessä, ja asiakas voi lisätä palveluita ISS:n tuotettavaksi. ISS puolestaan huolehtii omasta tehokkaasta toiminnastaan.

ISS:n arvontuottomalli

Arvontuottomalli

ISS Palveluiden henkilöstö työskentelee läheisessä yhteistyössä asiakkaiden kanssa heidän toimitiloissaan. Olemme läsnä asiakkaidemme arjessa ja vastaamme työntekijöiden terveellisestä, viihtyisästä ja turvallisesta työympäristöstä. Etsimme ratkaisuja, jotka parhaiten sopivat asiakkaiden tarpeisiin ja organisaatioihin. Haluamme varmistaa toiminnan tehokkuuden, tuottavuuden ja luotettavuuden oikein mitoitettujen kokonaisuuksien avulla.

ISS on läsnä asiakkaidensa arjessa.

ISS kehittää jatkuvasti uusia, koko alaa hyödyttäviä palveluratkaisuja yhdessä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on pitkäjänteinen kumppanuus asiakkaiden kanssa perinteisen palvelutuottamisen sijaan.

Palveluratkaisumme kattavat kiinteistön koko elinkaaren suunnittelusta ja rakennuttamisesta ylläpito- ja tukipalveluihin eri toimialasegmenteissä. Siivous-, kiinteistön ylläpito- ja turvallisuuspalveluita tuotetaan asiakkaan tarpeiden mukaan. Kussakin erillisessä palvelussa etsitään asiakkaalle parhaiten sopiva ratkaisu. Vuoden 2017 alusta turvallisuuspalvelut tuotetaan tiiviissä yhteistyössä Intera Partnersin kanssa. ISS myi turvaliiketoimintansa heille vuonna 2016.

Lue lisää ISS:n palveluista

IFS (Integrated Facility Services) -ratkaisun hyöty yritykselle saadaan aikaan sillä, että erilliset kiinteistö- ja toimitilapalvelut yhdistetään optimaaliseksi, asiakaslähtöiseksi palvelukokonaisuudeksi. Silloin motivoitunut palvelutiimi voi keskittyä kokonaisuuden jatkuvaan kehittämiseen. Hyvin suunnitellut työnkulut parantavat sekä asiakkaan henkilökunnan että palvelutyöntekijöiden työtyytyväisyyttä ja palvelun laatua. Jokaisella tiimin jäsenellä on mahdollisuus vaikuttaa oman työnsä ja tiimin työn asiakaslähtöiseen kehittämiseen.

Kokonaispalveluratkaisut räätälöidään asiakkaan tarpeisiin.

Käytämme asiakkuuksissamme palvelumuotoilun keinoja ymmärtääksemme asiakkaan työntekijöiden tai asiakkaiden tarpeet. ISS:lle on tärkeää, että palveluiden avulla parannetaan asiakkaan henkilöstön tyytyväisyyttä ja tehokkuutta sekä asiakkaan tyytyväisyyttä. Asiakkaan kanssa yhdessä tehtävissä työpajoissa ja kehityspalavereissa kasvatetaan yhteistä ymmärrystä palveluiden avulla saavutettavista hyödyistä asiakkaan toiminnassa. Esille nousevat usein turvallisuutta ja työhyvinvointia koskevat näkökulmat, joiden avulla parannetaan sekä asiakkaan että ISS:n henkilöstön hyvinvointia.

Kadut kunnossa yhteistyöllä

Ylläpitopäällikkö Saku Kekäläinen (vasemmalla) ja pyöräkoneenkuljettaja Pekka Parviainen Mestarilta sekä palveluohjaaja Mika Holopainen (keskellä) ja toimialapäällikkö Hannu Tiilikainen (oikealla) ISS:ltä ovat toimineet yhdessä jo vuodesta 2004.

Ylläpitopäällikkö Saku Kekäläinen (vasemmalla) ja pyöräkoneenkuljettaja Pekka Parviainen Mestarilta sekä palveluohjaaja Mika Holopainen (keskellä) ja toimialapäällikkö Hannu Tiilikainen (oikealla) ISS:ltä ovat toimineet yhdessä jo vuodesta 2004.

Kuopiossa kuntatekniikkalaitos Mestar ja ISS huolehtivat yhdessä, että tiet pysyvät lumesta puhtaina ja kuopiolaisten arki sujuu keskellä talvea.

Kuopiossa vietetään joka vuosi rehellistä suomalaista talvea. Hommia siis riittää. Keväällä isoin työ on hiekan poisto kaduilta.

– Kuntalaiset tuskin koskaan huomaavat, että poistamme hiekat koko keskustasta vain yhden sunnuntain aikana. Se vaatii tarkkaa suunnittelua: liian aikaisin ei hiekkaa kannata poistaa. Yhden päivän aikana keskustassa huristaa 30 konetta, ja katu kerrallaan puhdistamme keskustan. Se päivä jos mikä vaatii yhteistyötä, palveluohjaaja Mika Holopainen ja pyöräkoneenkuljettaja Pekka Parviainen kuvailevat.

ISS:n ketteryys ja laatu vakuuttivat kuopiolaiset.

Ylläpitopäällikkö Saku Kekäläinen ja pyöräkoneenkuljettaja Pekka Parviainen Mestarilta sekä palveluohjaaja Mika Holopainen ja toimialapäällikkö Hannu Tiilikainen ISS:ltä ovat toimineet yhdessä jo vuodesta 2004.

Ketterä ja laadukas kumppani

Viimeisimmän kilpailutuksen vuonna 2014 ISS voitti muun muassa hyvän kaluston ja tasaisen laadun ansiosta. Yhteistyö jatkuu ainakin syksylle 2019.

– ISS:n kanssa hommat hoituvat ja tuntee olevansa ammattilaisten kanssa tekemisissä, Mestarin ylläpitopäällikkö Saku Kekäläinen arvioi syitä ISS:n valintaan.

Kuntatekniikkalaitoksen ei tarvinnut sitoutua itse kalliisiin kalustohankintoihin, kun kumppanilta löytyy laadukasta tekniikkaa.

– Meillä on paljon pieniä ketteriä koneita, joita monilla yrityksillä ei ole. Pystymme tekemään sellaiset työt nopeasti, jotka eri koneilla voisivat viedä enemmän aikaa, Kuopion ISS:n toimialapäällikkö Hannu Tiilikainen kuvailee.

Lähde:
ISS WORLD

Tehokas palveluratkaisu

Yhteistyösopimus Cembritin kanssa kattaa siivouksen sekä tuotannon ja kiinteistön kunnossapitopalvelut.

Yhteistyösopimus Cembritin kanssa kattaa siivouksen sekä tuotannon ja kiinteistön kunnossapitopalvelut.

Cembrit on yksi maailman suurimmista kuitusementtisten tasolevyjen valmistajista ja kehittäjistä. Jotta itse tuotanto toimisi optimaalisesti, koneista ja kiinteistöstä on luonnollisesti pidettävä ensiluokkaista huolta. Sopimus ISS Palveluiden kanssa on tuonut tähän uudenlaista varmuutta, sillä nyt siivous sekä tuotannon ja kiinteistön kunnossapitopalvelut hoituvat yhden luukun kautta.

ISS hoitaa kaiken yhden luukun kautta, yhdellä sopimuksella.

Paikan päällä oleva site manager ja 16 ammattilaista tukevat Cembritiä liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamisessa. ISS Palvelut huolehtii, että tuotanto pyörii sujuvasti ja kestää piikkisesonkien paineen.

– Aiemmin meillä oli suuria ongelmia muun muassa huollon huippusesonkien hoidossa. Vuosihuoltojen yhteydessä meidän oli haalittava oman pienen huolto-organisaatiomme täydennykseksi lisää väkeä jopa viidestä eri firmasta, Cembritin tuotantopäällikkö Juha Leppänen perustelee.

Millaisia hyötyjä kokonaispalveluratkaisusta saadaan? Katso, miten kokonaispalvelu ja kumppanuusperiaate toimii.

lähde: ISS WORLD

Menestyksekäs startti yhteistyössä

ISS:n Meeri Kivimäki ja Danske Bank Groupin Teemu Virolainen ovat erittäin tyytyväisiä laajaan yhteistyöhön.

ISS:n Meeri Kivimäki ja Danske Bank Groupin Teemu Virolainen ovat erittäin tyytyväisiä laajaan yhteistyöhön.

Danske Bank ja ISS Palvelut solmivat keväällä 2015 uuden, koko pankkiryhmittymän kattavan globaalin sopimuksen, jonka onnistunut haltuunotto näkyy jo. Sen mahdollistivat riittävät resurssit, aika, ammattitaito, yhteinen päämäärä sekä menestyksekäs yhteistyö ISS Palveluiden ja Danske Bankin välillä.

Globaalissa yrityksessä on tärkeää taata palveluiden jatkuvuus ja laatu.

Uudistuttuaan maakohtaisista organisaatioista yhdeksi globaaliksi, pohjoismaiseksi organisaatioksi vuonna 2015 Danske Bank kilpailutti kaikki Nordic Groupin maiden Facility Management -palvelut. Sen tuloksena Danske Bank Group solmi keväällä 2015 uuden globaalin sopimuksen ISS:n kanssa. Merkittävää sopimuksessa on yhteistyön syventäminen niin, että ISS:n vastuu ulottuu palveluiden tuottamisesta myös niiden kehittämiseen, budjettivastuuseen ja päivittäiseen johtamiseen.

– Kun vastuu on keskitetty, pystymme varmistamaan, että parhaimmat käytännöt saadaan hyödynnettyä kaikkialla ja että kokonaispalvelun taso on sama. Samalla varmistamme, että asiakkaamme saavat saman hyvän asiakaskokeman kaikkialla, Danske Bank Groupin kansainvälisten yksiköiden Facility Management -palveluista vastaava Teemu Virolainen kertoo.

Avainhenkilöt ja mittarit ratkaisevia

Organisaation muuttuessa Danske Bankin puolelta siirtyi ISS:lle henkilöitä hoitamaan samankaltaisia työtehtäviä, joita he olivat hoitaneet pankin alaisuudessa. Virolainen näkee, että onnistunut haltuunotto on ollut pitkälti avainhenkilöiden siirtymisen ansiota. Näin tiedot ja taidot eivät kadonneet siirron yhteydessä.

Suomen osalta sopimus kattaa kiinteistön ylläpidon, siivouksen, toimitilapalvelut, turvallisuuden, aulapalvelut, postinkäsittelypalvelut ja kahvipalvelut kaikkialla Suomen Danske Bankeissa. Kesällä 2017 ISS aloittaa myös pääkonttorin ravintolapalvelut.

Mittavan sopimuksen haltuunotossa myös mittareilla ja työkaluilla on merkittävä rooli. Mittareiden merkitys korostuu palvelun tuotantovaiheessa.

– Niiden avulla nähdään, tehdäänkö asioita oikein. On hyvä määritellä, miten ja minkälaisia mittareita seurataan, minkälaisella kokoonpanolla ja millaisten raporttien perusteella, jotta näemme heti, jos jokin asia ei suju. Se, ettei ole tullut notkahduksia, on osoitus onnistumisesta, Virolainen sanoo.

lähde: ISS WORLD

Täällä luodaan tulevaisuutta

Ympäristöystävällinen ja LEED-luokiteltu Ultimes Business Garden on paitsi ISS:n pääkonttori myös toimitilapalveluiden tulevaisuuslaboratorio.

Ympäristöystävällinen ja LEED-luokiteltu Ultimes Business Garden on paitsi ISS:n pääkonttori myös toimitilapalveluiden tulevaisuuslaboratorio.

Käyttäjälähtöisesti rakennettu Ultimes Business Garden on paljon muutakin kuin ISS:n pääkonttori. Se on myös toimitilapalveluiden tulevaisuuslaboratorio, jossa voidaan kehittää uudenlaisia palveluita.

– Meillä on monia erilaisia kumppaneita ja verkostoja eri palveluissa. Jos heillä tai meillä tulee mieleen jokin tulevaisuuden innovaatio, voimme testata sitä tässä ympäristössä. Esimerkiksi, jos siivouksessa löydetään uusia menetelmiä tai tekniikkaa, kuten robotteja, meillä on täällä loistava ympäristö testata niitä omin voimin ja voimme lähteä viemään asiaa systemaattisesti eteenpäin, ISS:n kokonaispalveluratkaisuiden ja liiketoimintaprojektien johtaja Markku Raatikainen sanoo.

ISS:n pääkonttori on tulevaisuuslaboratorio, jossa voidaan kehittää uudenlaisia palveluita.

Ympäristöystävällinen ja LEED-luokiteltu Ultimes Business Garden on ollut toukokuusta lähtien ISS:n pääkonttori, jossa istuvat niin toimitusjohtaja kuin hallintokin. Noin 40 miljoonan euron rakennus on ISS:n kumppanin Peab Investin rakennuttama toimistotalo, jonka kokonaisvaltaisista toimitilapalveluista ISS vastaa.

Se tarkoittaa kiinteistön ylläpitopalveluiden, ruokailupalveluiden, siivouspalveluiden, turvallisuuspalveluiden ja aula- ja toimistopalveluiden johtamista yli palvelurajojen. Palvelutiimin työpäivä on mitoitettu niin, että työntekijät pystyvät siirtymään joustavasti tehtävästä toiseen.

– Henkilökunnalla on pätevyyttä ja osaamista useammasta palvelusta. Esimerkiksi, kun kello 11 käynnistyy lounas, tiimi liikkuu järkevästi ihmisvirran mukana sen sijaan, että joku olisi määritelty tekemään pelkkää aulaa tai pelkkää ravintolaa. Vaikka se kuulostaa yksinkertaiselta, on kyseessä uusi tapa markkinassa, Raatikainen täsmentää.

lähde: ISS WORLD

Älyä pitkin käytäviä

Uudenlaiset älytekniikkaratkaisut  tuovat tehoa ennakointiin sekä kiinteistöhuoltoon ja näin säästävät kustannuksissa.

Uudenlaiset älytekniikkaratkaisut tuovat tehoa ennakointiin sekä kiinteistöhuoltoon ja näin säästävät kustannuksissa.

ISS Palveluiden päätoimitiloissa testataan IoT-tekniikoita, jotka johtavat tulevaisuudessa tehokkaampaan kiinteistönhuoltoon ja lisäävät sitä kautta asiakasyritysten kustannustehokkuutta ja viihtyisyyttä.

– Kohta meillä on hulvaton määrä dataa, jonka avulla kiinteistöjä voi johtaa järkevämmin ja tulevia tilanteita voi ennakoida paremmin, sanoo ISS Palveluiden Innovation Manager Harri Nikander.

ISS Palvelut hyödyntää älytekniikkaa voidakseen tarjota asiakkailleen yhä toimivampaa ja kustannustehokkaampaa palvelua.

ISS:n päätoimitiloissa Ultimes Business Gardenissa testataan parhaillaan useampiakin IoT-tekniikoita: älyä, jolla käsihygieniaa saadaan tehostettua ja sensoreita, joilla työskentelyolosuhteet voidaan optimoida.

Yksi tällainen digitaalinen, olemassa olevaa prosessia kehittävä älyratkaisu on Gojon Smartlink. Gojon käsidesi- ja saippua-automaatit ilmoittavat automaattisesti ISS:n työntekijän kännykkään, kun täyttöaine on loppumassa tai jos laitteessa on vikaa. Tiedon avulla laitteet osataan täyttää oikea-aikaisesti ja korjata viiveettä.

Toinen esimerkki ISS Palveluiden päätoimitiloissa parhaillaan testattavista älyratkaisuista ovat sensorit, jotka mittaavat toimiston lämpötilaa, CO2-pitoisuutta ja työpisteiden käyttöastetta.

– Sensoreista saatavan tiedon avulla pystymme luomaan optimaaliset työskentelyolosuhteet ja parantamaan tilankäyttöä, Nikander sanoo ja jatkaa:

– Esineiden internet, IoT, on todella iso asia. Maailmassa on pian järjetön määrä laitteita verkon päässä. IoT-innovaatioiden avulla saamme ongelmat ratkaistua ennen kuin käyttäjä ehkä edes huomaa ongelmaa. Kun olemme aktiivisesti mukana testaamassa uusia ratkaisuja, saamme hyviksi havaitut toimintamallit käyttöön ja olemme taas lähempänä tavoitettamme olla maailman paras palveluorganisaatio.

lähde: ISS WORLD

Kaikkina vuorokaudenaikoina

Kauppojen laajentuneiden aukiolojen myötä työpaikkojen määrä on kasvanut.

Kauppojen laajentuneiden aukiolojen myötä työpaikkojen määrä on kasvanut.

Vähittäiskaupan aukioloajat vapautuivat vuodenvaihteessa, ja useat kauppiaat houkuttelevat asiakkaita ruokaostoksille pitämällä ovet auki entistä myöhempään. ISS:n kiinteistöalan asiantuntijat antavat vinkkejä, mitä palvelujen järjestämisessä kaikkina vuorokaudenaikoina kannattaa ottaa huomioon.

Kun valinnanvapaus lisääntyy, hyvä palvelu ratkaisee.

Kun valinnanvapaus lisääntyy, hyvä palvelu ratkaisee. Kaupassa käynnin täytyy tuntua turvalliselta ja mukavalta, oli vuorokaudenaika mikä tahansa.

Kiinteistökustannuksissa iso kuluerä on energia, joten ilmastoinnin ja valaistuksen automaattilaitteita on jo ahkerasti päivitetty vastaamaan muuttuneita tarpeita. Kustannusten nousupaineisiin on mahdollista löytää ratkaisuja myös muilta osa-alueilta.

– Myymälöiden kannattaa kokeilla, mitä mahdollisuuksia pidennetty aukiolo tuo. Samalla voi miettiä, kannattaisiko esimerkiksi siivouspalveluita jakaa nykyisen ilta-, yö- ja aamusiivouksen sijasta päivätunneille. Tällä ratkaisulla voitaisiin reagoida nopeasti päivän tilanteisiin, ja myymälän ylläpitokustannukset aukiolotuntia kohden voisivat jopa laskea, ISS Palveluiden asiakkuusjohtaja Marko Määttä neuvoo.

Määttä kertoo, että ISS on valmistautunut suhteuttamaan palvelutuotantoa kauppojen tarpeen mukaan. Vuoden alku on osoittanut, että työt on pystytty hoitamaan päiväsaikaan ja päivystysresurssitkin ovat riittäneet mainiosti.

– Puhtaanapidossa olemme rekrytoimassa lisää työntekijöitä. Työvoiman lisäystarve on todellinen. Kaupan aukioloaikojen muutokset ovat meillä työntekijöiden kannalta hyvä asia, sillä työpaikkojen määrä on jo nyt kasvanut, Määttä iloitsee.

lähde: ISS WORLD

Asiakkaan vastuullisuusasioiden edistäminen on keskeisessä asemassa ISS:n palveluissa. Vastuullisuutta ja toimintamalleja kehitetään asiakkaan parhaaksi. Ympäristöasiat ovat tärkeä osa asiakaslähtöistä palveluliiketoimintaa.


4.2.1 Asiakkaan ympäristövastuullisuuden tukeminen

Ympäristövastuullisuus on keskeinen osa päivittäistä toimintaamme. ISS:llä on sitouduttu toiminnan ympäristövaikutusten jatkuvaan ehkäisemiseen ja vähentämiseen. Jatkuvan parantamisen työkaluna toimii valtakunnallisesti sertifioitu ISO 14001:2015 -standardin mukainen ympäristöjärjestelmä.

Tavoitteenamme on tukea asiakasta ympäristötavoitteiden saavuttamisessa energia- ja ekotehokkuuspalveluilla.

40 % Kiinteistöt muodostavat 40 prosenttia Suomen energiankulutuksesta.

Kiertotalouden edistäminen, kiinteistöjen energiatehokkuus ja olosuhteiden hallinta ovat keskeisiä painopistealueita asiakaskohtaisissa palveluratkaisuissa. Konkreettiset tulokset näkyvät asiakkaan energian ja veden kulutuksessa, päästöjen vähentymisenä sekä jätteiden lajittelun tehostumisena.

Syynissä ruokahävikki

ISS:n henkilöstöravintolassa suosituksi on tullut myös hävikkiruoan ostaminen.
ISS:n henkilöstöravintolassa suosituksi on tullut myös hävikkiruoan ostaminen.

Yksi ISS Palveluiden suurimmista henkilöstöravintoloista, ravintola Midpoint Espoossa, seuraa ruokahävikkiä aktiivisesti. Midpointissa suosituksi on tullut myös hävikkiruoan ostaminen – esimerkiksi lounaalta ylijäänyttä ruokaa saa edullisina noutoannoksina.

Ravintolapäällikkö Tiina Nurro kertoo, että Midpoint-ravintolassa siirtyi lautasilta roskiin viime kesäkuussa noin 50 kiloa ruokaa päivässä. 50 kiloa vastaa esimerkiksi täysikasvuisen vuohen tai nuoren karhun painoa, mutta siitä huolimatta se on tuhannen hengen ravintolassa hyvä – siis pieni – luku.

– Kesällä lukua nostavat esimerkiksi vesimelonin kuoret, joita ei ole tarkoituskaan syödä. Lautaselta roskiin menevän ruoan määrä vaihtelee meillä 20–50 kilon välillä per päivä, ja osaltaan siihen vaikuttaa myös serviettien paino.

Midpointissa on viime vuodesta saakka mitattu lautaselle jääneen biojätteen määrää neljästi vuodessa. Asiakkaat ovat jo oppineet odottamaan hävikkiviikon jälkeistä viikkoa, jolloin hävikkimäärät raportoidaan astianpalautuspisteessä ja myös pöytiin jaetuissa tiedotteissa. Hävikkiviikon aikana ravintolassa on ollut myös Unilever Food Solutionsin yhteyshenkilö, jolta aktiivisimmat ovat saaneet lisätietoja ja vinkkejä hävikin vähentämiseen.

Ravintolassa seurataan päivittäin, mitä ruokaa ja mitä aineksia lautasille jää eniten. Havaintoihin reagoidaan esimerkiksi ruokalistoja muuttamalla.

– Viime helmikuussa meillä oli hävikkiviikon kanssa samaan aikaan Intia-teemaviikko. Tuon viikon aikana hävikki väheni lähes puoleen tavallisesta.

LÄHDE: ISS WORLD


Monipuoliset energianhallintapalvelut asiakkaiden käytettävissä

Kiinteistöt muodostavat lähes 40 prosenttia Suomen energiankulutuksesta sekä kasvihuonekaasupäästöistä. Kiinteistökannan uusiutuminen on hidasta, joten toimenpiteet olemassa olevien kiinteistöjen energiatehokkuuden kehittämiseksi ovat välttämättömiä. Ammattimainen kiinteistöjen ylläpito ja käyttö muodostavat perustan kiinteistöjen energia- ja ekotehokkuudelle, arvon säilymiselle ja optimaalisille olosuhteille kiinteistön elinkaaren eri vaiheissa.

ISS:n palveluvalikoima kattaa monipuolisesti kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavia ratkaisuja.

ISS:n palveluvalikoima kattaa monipuolisesti energiatehokkuuteen liittyviä ratkaisuja, joilla voidaan parantaa asiakkaidemme kiinteistöjen energianhallintaa ja vähentää syntyviä kasvihuonepäästöjä. Vuonna 2016 järjestimme kaksi erisisältöistä asiantuntijawebinaaria: 5 vinkkiä kiinteistöjen energiatehokkuuteen sekä Ennakoinnilla hyvät sisäilmaolosuhteet.

Huikea energiansäästötavoite toteutuu

ISS Palveluiden asiakkuusjohtaja Petri Halonen on tyytyväinen Senaatti-kiinteistöjen kanssa saavutettuihin tuloksiin.

ISS Palveluiden asiakkuusjohtaja Petri Halonen on tyytyväinen Senaatti-kiinteistöjen kanssa saavutettuihin tuloksiin.

ISS Palveluiden ja Senaatti-kiinteistöjen yhteistyö on kumppanuutta, jossa kumpikin joko onnistuu tai epäonnistuu. Tärkeimmät hyödyt yhteistyöstä ovat energiansäästö, rahalliset säästöt ja työn tuottavuuden paraneminen.

ISS on onnistunut säästämään energiakustannuksia vuosittain kaksi prosenttia vuodesta 2008 lähtien.

Senaatti-kiinteistöt on valtion liikelaitos, joka hallinnoi Säätytaloa ja tuhansia muita sille luovutettuja rakennuksia. Yksi päätehtävistä on kiinteistöjen arvon säilyttäminen. Toinen tehtävä on auttaa valtion virastoja ja laitoksia niiden toimitila-asioissa. Näihin tehtäviin Senaatti-kiinteistöt on valinnut yhdeksi luottokumppanikseen ISS:n.

ISS on ollut vahvasti mukana Senaatti-kiinteistöjen etävalvontatoiminnan kehittämisessä. Etävalvonnalla tarkkaillaan olosuhteita, kuten lämpötiloja ja sisäilman laatua sekä energiatehokkuutta. Kiinteistöt on varustettu antureilla, ja monitoreiden kautta kiinteistöjen olosuhteita voi seurata. Jos niissä tapahtuu muutoksia, on helppo reagoida nopeasti.

– Tavoitteenamme on ollut säästää kokonaisenergiakustannuksia kaksi prosenttia vuodessa. Olemme onnistuneet siinä vuodesta 2008 lähtien, kertoo ISS Palveluiden asiakkuusjohtaja Petri Halonen.

Samalla tarkkaillaan tiiviisti sisäolosuhteiden optimaalista tasoa, sillä tutkimusten mukaan sisäolosuhteet vaikuttavat merkittävästi työn tuottavuuteen.

– Olemme pystyneet yhdessä ISS:n kanssa luomaan hyviä työolosuhteita ja sitä kautta parantamaan työn tuottavuutta. Kohteissamme on 50 000 käyttäjää. Kun työn tuottavuus paranee prosentilla, koituu siitä valtavat säästöt valtiolle ja yhteiskunnalle. Rakennuksemmehan ovat valtion virastojen laitoksia, eli ne toimivat veronmaksajien rahoilla. Sitä kautta säästöt kanavoituvat veronmaksajille, Senaatti-kiinteistöjen ylläpitoprosessien omistaja Risto Rautiola kertoo.

LÄHDE: ISS WORLD


ISS wise -palvelu tarjoaa asiantuntemusta asiakkaan kiinteistökannan energian- ja olosuhteiden hallintaan

ISS wise -palvelu tuo tehokkuutta ISS:n asiakkaiden kiinteistöjen energian käyttöön ja olosuhteiden hallintaan. ISS wise on kiinteistön energianhallintapalvelu, joka muodostuu kiinteistönhoitajan päivittäisestä työstä asiakaskohteessa, energianhallintakeskuksen etävalvonnasta sekä taloteknisten erikoisosaajien ammattitaitoisesta kiinteistön ylläpidosta. Energianhallintapalveluilla otamme kokonaisvastuun asiakkaan kiinteistön toimivuudesta, viihtyisyydestä ja energiatehokkuudesta, mistä hyötyvät niin kiinteistön käyttäjät kuin omistajat.

Kiinteistön käyttäjille palvelu merkitsee hyviä työskentelyolosuhteita, viihtyisyyttä sekä turvallisuutta, sillä palvelun kulmakivenä on olosuhteiden hallinta. Kiinteistönomistajat hyötyvät ISS wise -palvelusta energiansäästön tuoman kustannussäästön lisäksi kiinteistön säilyttäessä arvonsa sekä hallinnoinnin helpottuessa.

ISS:n ammattilaiset ovat jo yli 10 vuoden ajan valvoneet satojen suurten kiinteistöjen rakennusautomaation toimivuutta ISS:n Energianhallinta­keskuksessa.

ISS:n Energianhallintakeskuksessa työskentelee yli kymmenen talotekniikka-alan ammattilaista diplomi-insinööristä rakennusautomaatioasentajaan. He valvovat 24/7, että palveluun kytkettyjen kiinteistöjen automaatiojärjestelmät ja kiinteistötekniset laitteet toimivat ja että lämmön, sähkön ja veden käyttö on optimaalista. Energiaa kuluu vähemmän ja kustannussäästöjä syntyy. Tehokkaalla talotekniikalla kutistetaan samalla kiinteistön hiilijalanjälkeä.

ISS wise -palvelun avulla asiakkaat ovat säästäneet lämmityskustannuksista jopa 30 prosenttia. Pelkillä toimintatapojen ja käyttötottumusten muutoksilla tästä on mahdollista saavuttaa 15 prosenttia. Toiset 15 prosenttia saavutetaan investoinneilla, jotka maksavat itsensä takaisin alle kymmenessä vuodessa. Sähkökuluista on mahdollista säästää jopa 15 prosenttia. Palvelun ensimmäisinä vuosina saavutetaan keskimäärin suurimmat säästöt kohteen energiankulutuksessa, mutta myös pitkään ISS wise -palvelun piirissä olevissa asiakkuuksissa saavutetaan säästöjä.

ISS:n ammattilaiset mukana toteuttamassa energiansäästöinvestointeja

ISS:n kumppanina laajoissa energiatehokkuusinvestoinneissa toimii energiatehokkuuteen keskittyvä palveluyritys LeaseGreen. Yhteistyö mahdollistaa ISS:n asiakkaille laajat talotekniset investoinnit sopimusmallilla, jossa asiakas maksaa toteutetut investoinnit syntyneillä energiansäästöillä. Yhteistyömallissa LeaseGreen suunnittelee ja rahoittaa asiakkaiden energiansäästöinvestoinnit ja ISS:n ammattilaiset toteuttavat hankkeessa sovitut modernisoinnit ja korjaukset. Yhteistyön tavoitteena on pienentää asiakkaiden kiinteistöjen energia- ja hoitokustannuksia sekä vähentää päästöjä. Suurimmat säästöt saadaan ilmanvaihdon, sisä- ja ulkovalaistuksen sekä kiinteistöautomatiikan uudistamisesta.

Kiinteistön omistaja hyötyy uudistuksista esimerkiksi energiakustannusten ja kiinteistön korjausvelan pienenemisenä sekä valaistuksen ja sisäilman paranemisena. Kiinteistön käyttäjätkin hyötyvät, sillä kiinteistössä asiointi on miellyttävämpää, kun lämpö ja valaistus ovat kohdallaan ja sisäilmaolosuhteet ovat hyvät. Yleensä kannattavimpia toimenpiteitä ovat ilmanvaihdon modernisointi ja muuttaminen tarpeenmukaiseksi, vedensäästö ja valaistuksen vaihtaminen LED-valaistukseen.

ISS:n ja LeaseGreenin yhteistyön tuloksena useiden kiinteistöjen talotekniikkaa on modernisoitu nopeasti ja ilman asiakkaiden suoraa rahoitusta.

Yrityspuisto Spektrin talotekniikka modernisoitiin perusteellisesti

”Spektri on hieno esimerkki siitä, miten ikääntyneen kiinteistön kilpailukyky palautetaan.”

Spektri on pinta-alaltaan 55 000 neliömetrin suuruinen yrityspuisto Espoon Tapiolassa. Rakennukset ovat tuttu näky kaikille Kehä Ykköseltä Länsiväylälle päin ajaneille. Yrityspuisto koostuu yhteensä viidestä rakennuksesta, jotka on rakennettu 90-luvun aikana. Vanhimpien osien talotekniikka oli tullut tiensä loppupuolelle ja kaipasi uudistamista.

ISS ja LeaseGreen Oy toteuttivat talotekniikan modernisaation vuoden 2016 aikana Kvintti-rakennuksessa. Rakennuksen omistaa Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera.

Rakennuksen talotekniikka modernisoitiin perusteellisesti. ISS:n käsittelyyn pääsivät rakennusautomaatio ja ilmanvaihto. Myös valaistusta lisättiin. Samalla huolehdittiin valaistuksen ohjauksesta tarpeenmukaisesti. Tämän lisäksi rakennuksen jäähdytys nostettiin nykyaikaan uudella jäähdytyskoneella. Vanhojen laitteiden korvaamisen lisäksi asennettiin paljon anturointia kertomaan kiinteistön tilasta ja ohjaamaan niin vanhoja kuin uusiakin toimilaitteita. Nyt kiinteistön eri osia pystytään seuraamaan tarkasti ja luomaan parhaat mahdolliset olosuhteet kunkin osan käytön ja tarpeen mukaan. Energiaa säästyy myös kun samanaikaisesta lämmittämisestä ja jäähdyttämisestä päästään eroon.

Saneerauksen yhteydessä huomioitiin tämän päivän tilatarpeen ja yrityspuiston käyttäjien mahdollisuudet muuttaa käyttämiään tiloja. Tavoitteena oli ennen kaikkea asiakkaille tarjottavien sisäolosuhteiden nouseminen erinomaiselle tasolle. Pienentyneet energiakustannukset tulevat kaupanpäällisenä.

Spektrin toimitusjohtaja Outi Kymäläinen sanoo, että projektin tavoitteena on Spektrin palauttaminen pääkaupunkiseudun yrityspuistojen kärkeen.

– Työntekijöiden viihtyvyys ja energiatehokkuus ovat hyvin tärkeitä asioita meidän vuokralaisille, joiden joukossa on paljon korkean teknologian yrityksiä, Kymäläinen kertoo.

– Kiinteistön käyttäjien olosuhteet nousevat hyvältä erinomaiselle tasolle, ja samalla säästämme energiaa. Työtä on ilo tehdä, kun toimistossa on raikas ilma ja sopiva lämpötila. Tilakohtaiset säätömahdollisuudet paranevat. Huollon tarve vähenee.

– Spektri on hieno esimerkki siitä, miten ikääntyneen kiinteistön kilpailukyky palautetaan, LeaseGreenin toimitusjohtaja Tomi Mäkipelto sanoo.

– Kiinteistötekniikan ja tilamuutosten yhdistelmällä saavutetaan usein hyvä tai jopa erinomainen tuotto kiinteistöjen omistajille. Omistajan salkkuun liittyviä riskejä voidaan hallita investoinneilla, joiden kannattavuus on vähintäänkin hyvä ja ennustettavuus korkea.

Hanke toteutettiin säästösopimusmallilla, jossa kiinteistö maksaa investoinnin usean vuoden aikana kuukausimaksulla, joka on pienempi kuin säästetyn energian hinta.


Energiamanageri asiakkaan asialla

ISS:n energiamanagerit johtavat asiakkaiden energia-asioiden hallintaa ja suunnittelevat tarvittavat toimenpiteet energianhallinnan kehittämiseksi. Energiamanagerin tehtävät soveltuvat parhaiten isojen kiinteistöjen, suuren kiinteistömäärän tai maantieteellisesti hajallaan olevan kiinteistökannan systemaattiseen kehittämiseen.

Energiamanagerin tehtävät soveltuvat parhaiten isojen kiinteistöjen tai suuren kiinteistömäärän systemaattiseen kehittämiseen.

Palvelun sisältö ja painopistealueet räätälöidään aina asiakkaan tarpeen, kiinteistöstrategian ja kiinteistön elinkaaren vaiheen mukaisesti. Jotkut asiakkaistamme saattavat tarvita raportointia ympäristösertifikaattia varten, toiset taas haluavat säästää käyttökustannuksissa tai tehostaa muuten kiinteistön elinkaaren hallintaa. Kahta täsmälleen samanlaisella toimenkuvalla työskentelevää energiamanageria ei ole.

Kulutustiedot ja niiden läpikäynti muodostavat perustan ISS:n energiamanagerin työlle. Poikkeamiin puututaan, ja vertailua eri kiinteistöjen sekä saman toimialan kesken tehdään säännöllisesti. Energiamanagerit tapaavat laitevalmistajia, tekevät elinkaarikustannuslaskelmia sekä kehittävät raportointi- ja tavoiteasetantaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Energiamanagerin tehtäviin sisältyy olennaisena osana myös viestimistä asiakkaan organisaatiossa, jotta kiinteistön käyttäjät osaavat ottaa energiansäästön huomioon omassa toiminnassaan.

Uusiutuvaa energiaa asiantuntevasti asennettuna

Asiakkaidemme kiinnostus uusiutuvia energiamuotoja kohtaan on kasvanut jatkuvasti. ISS on ollut asiakkaiden tukena esimerkiksi bioenergiatuotannossa ylläpitämällä muutamia pellettilaitoksia. Uusiutuvat energiamuodot ovat kehittyneet viime vuosina huomattavasti ja muun muassa aurinkosähköjärjestelmät ovat yleistyneet Suomessa.

ISS:n ammattilaiset asentavat asiakkaiden aurinko­sähkö­järjestelmiä.

ISS:n rooli aurinkosähköjärjestelmien käytön lisäämiseksi on aurinkosähköpotentiaalin kartoittaminen asiakkaille, takaisinmaksuaikojen laskenta sekä käyttöönoton yhteydessä ammattitaitoinen asentaminen. ISS on tehnyt yhteistyösopimuksen aurinkosähköjärjestelmistä Oulun Energia konserniin kuuluvan Oulun sähkönmyynnin kanssa. Oulun Energia suunnittelee ja myy järjestelmät ja ISS:n vastuulla on asentaa ne paikalleen turvallisesti ja huolellisesti. Huhtikuussa auringon paistaessa kirkkaasti taivaalta ISS järjesti asiakkailleen seminaarin, jossa jaettiin runsaasti ajankohtaista tietoa aurinkoenergian mahdollisuuksista.

Mittauspalveluilla kulutustiedot haltuun

Lähtötietojen selvittäminen on energiatehokkuuden parantamisessa kaiken perusta. Siihen kuuluvat muun muassa kulutuksen selvittäminen, käyttötottumusten kartoitus, lämmityksen säädön toiminnan arviointi, sisälämpötilojen mittaaminen, ilmanvaihdon ja valaistuksen käyntiaikojen selvittäminen sekä käyttöveden virtaamien mittaaminen.

ISS:n mittauspalvelut ottaa vastuun asiakkaan kulutustietojen keräämisestä ja toimittamisesta järjestelmiin.

Vaikka lähes kaikki sähköliittymät ja kaukolämpöliittymät ovat nykyisin älykkään etämittauksen takana, on kiinteistöissä vielä suuri joukko mittauksia, jotka kiinteistönhoitaja käy lukemassa paikan päällä. Tämän lisäksi laajoissa kiinteistöissä pelkkä päämittaus ei anna riittävän tarkkaa tietoa kiinteistön oikean toiminnan varmistamiseksi. Tilanne voi olla myös se, että tiedot ovat hajallaan ja kokonaiskuvan saaminen tilanteesta on vaikeaa.

ISS voi ottaa vastuun asiakkaan kulutustiedon keräämisestä automaattisesti ja sen toimittamisesta järjestelmiin. Toteutamme kaiken kokoisia mittausjärjestelyjä. Omina tuotteina ovat muun muassa mittauskeskitin ja mittauspalvelin. ISS:n järjestelmän erityispiirre on, että sillä pystyy mittaamaan mitä tahansa, mihin saa anturin tai mittarin asennettua.

ISS:n ympäristöpalvelut osana asiakkaan yhteiskuntavastuullisuutta

Yritysten vastuullisuusasiat koetaan yhä tärkeämpänä niin ulkoisten kuin sisäistenkin vaatimusten johdosta. Ympäristövastuullisuuden eri osa-alueet ovat jatkuvassa muutoksessa: ympäristölainsäädäntö, jätehuoltoala ja erilaiset raportointivaatimukset muuttuvat jatkuvasti. Uudet vaatimukset haastavat asiakkaat ja ISS:n palveluntuottajana innovoimaan ja miettimään uusia kiertotalouden ratkaisuja, joilla kehitetään asiakkaiden ympäristövastuullisuutta.

Asiakkaat luottavat ISS:n asiantuntemukseen energia- ja ympäristöasioissa ja ISS osallistuu usein asiakkaan ympäristöjohtamisen kehittämiseen. ISS tarjoaa asiakkaille monipuolisia ekopalveluja, joista asiakas voi koota itselleen sopivan palvelukokonaisuuden oman tarpeen mukaisesti.

Ekopalvelut pienentävät asiakkaan hiilijalanjälkeä ja keskitetty jätehuolto lisää kustannus­tehok­kuutta.

Kiertotalouden ytimessä – materiaalit uusiokäyttöön ISS:n kanssa

Jätevirtojen hallinta on keskeinen ympäristöpalvelujemme osa-alue. ISS:n tuottamilla ympäristöpalveluilla pureudutaan asiakkaiden materiaalitehokkuuteen ja jätteiden hyötykäytön lisäämiseen. Tavoitteena on saada mahdollisimman iso osa jätteistä uudelleen kiertoon raaka-aineena ja vasta toissijaisesti energiana.

ISS:n jätehuoltopalvelut eivät ole vain perinteistä jätteiden kuljetusta. Sen sijaan tarjoamme asiakaskohtaisia ympäristöpalveluratkaisuja, joissa jätehuoltoa tarkastellaan kokonaisuutena. Jätehuollon kokonaisuus muodostuu muun muassa optimoiduista keräysvälineistä, kuljetuksista, jätteiden oikeanlaisesta käsittelystä ja raportoinnista. Tarvittaessa teemme myös CO2-laskentaa osana jätehuoltoa. Keskitetty jätehuolto vähentää asiakkaan kustannuksia ja varmistaa kokonaisvaltaisen jätehuollon hallinnan aina syntypaikkalajittelusta käsittelyyn. Palvelua kehitetään jatkuvasti, ja sovittujen tavoitteiden toteutumista seurataan asiakastyytyväisyyskyselyillä sekä jätehuollon yhteistyökumppaneille tehtävillä HSEQ-auditoinneilla.

Lakimuutokset ja uudet kiertotalouden tavoitteet ovat mullistaneet jätehuoltoalaa. Kierrättäminen ei ole vain ympäristöasia, vaan lajittelun jatkuvalla parantamisella vältetään ylimääräisiä kustannuksia. Myös uusien lakien tuomien muutosten vaikuttavuutta seurataan ja jalkautetaan käytäntöön. Suurimpana muutoksena oli vuoden 2016 alusta voimaan tullut orgaanisen jätteen kaatopaikkakielto, joka tehostaa kiertotalouden kansallisia tavoitteita ja vie materiaalikierrätyksessä hyödyntämättömät jätteet polttolaitoksille.

ISS kannustaa kaikkia oikeaoppiseen lajitteluun ja materiaalien käyttöön

Kierrätys

ISS:n ympäristö­koulutuksen saanut henkilökunta auttaa asiakasta vähentämään jätteen syntyä ja huolehtimaan sen kierrätyksestä ja hyötykäytöstä.

Neuvoo

ISS:n läsnä oleva henkilöstö neuvoo ja opastaa asiakasta ja seuraa lajittelun onnistumista.

Lajittelee

Asiakas lajittelee jätteet ohjeiden mukaan.
Pelaa jätepeliä

Vie

ISS:n henkilöstö vie jätteet keskitettyyn jätepisteeseen.

Noudetaan

Jätteet noudetaan kiinteistöstä kustannustehokkaasti ISS:n yhteistyöverkoston kalustolla asianmukaisesti käsiteltäväksi.

Hyödynnetään

Jätteet hyödynnetään ensisijaisesti materiaalina ja toissijaisesti energiana.

Tehostetaan

Asiakkaan ja ISS:n yhteisissä palavereissa mietitään lajittelun tehostamismahdollisuuksia hyödyntäen jäteraportointia.


Jätehuoltoa Danske Bankissa

Danske Bankin jätehuoltoratkaisussa korostuu tietoturvajätteen turvallinen käsittely.

ISS tarjoaa Danske Bankille valtakunnallista jätehuoltopalvelua sisältäen Haagan ja Salmisaaren pääkonttoreiden lisäksi asiakaskonttorit ympäri Suomea. Jätehuollosta on saatu suurin hyöty integroituna muihin ISS:n palveluihin: päivittäin niin toimistot, ravintola kuin työterveyshuoltokin ovat mukana jätehuollon piirissä.

Danske Bankin jätehuollon erityispiirteenä on erityiskäsittelyä vaativan tietoturvajätteen osuus. Tietoturvapaperin ja tietoturvamuovin käsittely vaatii ammattitaitoa ja luotettavan jätehuollon kumppanin. Vaatimukset pankin asiakkaiden tietojen käsittelylle ja tuhoamiselle ovat erittäin tiukat. Luottamuksellisten asiakastietojen ja tietoturvajätteen joutuminen vääriin käsiin voi olla korvaamaton riski pankin asiakkaille.

Danske Bankin jätemääriä seurataan raportointityökalun avulla ja analysoidaan säännöllisissä jätehuollon palavereissa, joissa käydään läpi kulunut kausi ja suunnitellaan tulevia tavoitteita kustannustehokkuuden lisäämisen ja jätemäärien vähentämisen osalta. Oman haasteensa jätehuoltopalveluun tuovat tulevaisuudessa molempien pääkonttoritoimintojen muutot Pasilaan, mikä vaikuttaa myös jätteiden keräilyyn ja uuden toimitilan jätehuollon suunnitteluun.

Normaalin jätehuollon ohella maaliskuussa vietettiin Danske Bankin pääkonttorilla Earth Day -päivää. Yhdessä asiakkaan kanssa suunnitellun teemapäivän tarkoituksena oli kiinnittää huomio kulutustottumuksiin. Vinkit niin kertakäyttömukien vähentämiseen, paperin turhaan tulostamiseen, ruokahävikin pienentämiseen ja pyöräilyn suosimiseen tulivat henkilöstölle ja pankin vierailijoille tutuiksi. ISS:n kampanjapisteellä annettiin myös energiansäästövinkkejä niin työpaikalla kuin kotona hyödynnettäviksi. Idearikas päivä sai pankin työntekijöiltä erinomaista palautetta!


ISS ympäristöhoitaja asiakkaan arjen tukena

Ympäristöhoitaja huolehtii jätehuollon päivittäisistä toimista asiakaskohteessa sekä opastaa kiinteistön käyttäjiä lajittelussa.

Kierrätyspisteiden ja astioiden suunnittelu, optimoitu ja tehokas sisälogistiikka, riskinhallinta ja turvallisuus, vaarallisten jätteiden kokonaisvastuu sekä asiakkaan henkilöstölle järjestettävät ympäristökoulutukset ja teemapäivät ovat ISS ympäristöhoitajan vastuulla ja vaikuttavat merkittävästi jätteiden synnyn ehkäisemiseen ja hyötykäytön parantamiseen kohteessa. Kokonaisvaltainen logistiikan hallinta on kustannustehokas vaihtoehto erityisesti tehdas- ja kauppakeskussegmenteissä.

Kokonaisvaltaista ympäristöpalvelua Valmet Rautpohjassa

ISS ympäristöhoitaja Daniel Edwards Valmet Rautpohjassa.

ISS ympäristöhoitaja Daniel Edwards Valmet Rautpohjassa.

ISS Palveluilla ja Valmetilla on pitkä yhteinen historia ympäristöpalveluissa. Valmet toimittaa teknologiaa, automaatiota ja palveluita sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle, ja vuodesta 2003 saakka olemme hoitaneet Rautpohjan vaativan tehdaskohteen jätehuoltoa kokonaisvaltaisesti.

ISS ympäristöpalvelut kattavat jätehuollon suunnittelun ja päivittäisen jätehuollon sisälogistiikan tehdasalueella varmistaen, että jätteet kierrätetään oikein. Ympäristöpalvelun käynnistyessä aiemmin hajanaisesti hoidetut osakokonaisuudet otettiin systemaattisen seurannan ja organisoinnin piiriin: muun muassa jäteastiat kartoitettiin ja merkittiin yhtenäisesti, jätteidenkuljetuskäytäntöä kehitettiin, vaihtoehtoiset jätteiden vastaanottajat ja taloudellisesti kannattavat erilliskerättävät jätejakeet kartoitettiin ja käyttöön otettiin aiempaa parempi ja yksityiskohtaisempi jäteraportointi.

– ISS ympäristöhoitajat ovat tärkeä lenkki Valmetin päivittäisessä toiminnassa, kertoo Valmetin HSE Manager Sini Peltola.

– Ympäristöhoitajat huolehtivat tuotannon tukitehtävistä, ja heidän puuttumisensa näkyisikin varsin pian konkreettisesti arjessamme. Esimerkiksi jäteastiat jäisivät tyhjentämättä, voiteluainelisäykset toimittamatta, vaaralliset jätteet lähettämättä sekä leikkuunesteen kunnon seuranta toteuttamatta. Ympäristöhoitajan läsnäolo mahdollistaa nopean reagoinnin muuttuviin tarpeisiin. Toiminnan keskittäminen on myös helpottanut raportointia ja vähentänyt aiemmin siihen käytettyä aikaa.

Ympäristöpalveluiden hallinnan lisäksi ISS:n henkilöstö on vuoden 2016 aikana raportoinut Valmetin HSE-monitor-järjestelmään reilut 30 turvallisuushavaintoa liittyen muun muassa tehdasalueen ympäristövahinkoihin ja jätteiden lajitteluun.

– Yhteisellä työpaikalla esiin tulleista vaaratilanteista pyritään oppimaan yhdessä, ja Valmetin omissa turvallisuushankkeissa onkin benchmarkattu ISS:n vastaavaan asiaan liittyviä käytänteitä. Valmetilla ISS:läisten vaaratilanneraportointiaktiivisuus on ollut ilahduttavan hyvällä tasolla, Peltola kiittelee.

Pidetyillä lajittelukoulutuksilla, opastuksilla sekä tiedottamisella pyritään parantamaan lajittelua jätteen syntypaikassa, jolloin saadaan kustannussäästöjä.

– Voin suositella ISS:n ympäristöhoitopalveluja, Peltola tiivistää ja jatkaa: – Ulkoistettu palvelu ei kuitenkaan toimi yksinään: ilman toimivaa suhdetta ja yhteistyötä palvelusta ei ole mahdollista saada parasta lopputulosta irti – kummankaan toimijan näkökulmasta.

”ISS ympäristöhoitajat ovat tärkeä lenkki Valmetin päivittäisessä toiminnassa”, kertoo Valmetin HSE Manager Sini Peltola.

Ympäristöasiantuntijat innostavat jatkuvaan parantamiseen

Käytännönläheisen ympäristöhoitaja- ja ympäristöpalvelun lisäksi asiakkaalle räätälöity korkean profiilin ympäristöasiantuntijapalvelu on asiakkaan ympäristöjohtamiselle erinomainen lisä.

ISS ympäristöasiantuntija on avainasemassa kiinteistöihin liittyvissä ympäristöjohtamisen kehitystoimissa. ISS ympäristöasiantuntija voi johtaa asiakkaan ympäristöprojekteja, kuten LEED-, ISO14001- ja Green Office -sertifiointeja. Kun projektin vetovastuu on luotettavalla kumppanilla, on asiakkaan helpompi keskittyä ydinliiketoimintaansa. Vuonna 2016 ISS:n ympäristöasiantuntija on ollut mukana esimerkiksi asiakkaan LEED-sertifiointiprojektissa. Lisäksi ISS ympäristöasiantuntijat ovat järjestäneet yhdessä asiakkaiden kanssa erilaisia teemapäiviä, joissa kiinteistön käyttäjiä on neuvottu jätteiden lajittelussa ja energiansäästössä sekä kannustettu työmatkapyöräilyyn pyöräkampanjan kautta. Yhdessä tekeminen, oppiminen ja jatkuva parantaminen ovat teemapäivien parasta antia.

Myös jätehuollon kokonaisvaltainen hallinta ja kehittäminen, budjetointi ja säästömahdollisuudet, raportoinnin yhteneväisyys ja analysointi, best practise -mallit ja kehitysehdotukset, koulutukset ja tavoitteet, auditoinnit ja seuranta tai kokonaisuuden koordinointi ja raportointi ovat tyypillisiä ympäristöasiantuntijan tehtäviä. Ympäristöasian­tun­ti­jan tehtävät voi­daan tar­vit­taes­sa yh­distää muihin ISS:n pal­ve­lui­hin, kuten ener­gia­ma­na­ge­rin roo­liin.

”Mielestäni työssäni tärkeintä on se, että yhdyshenkilö voi itse keskittyä suurempiin linjauksiin. Toimenpiteiden jalkautus hoituu minun puolestani.” – ISS ympäristöasiantuntija

Tuloksellista ja kattavaa energia- ja ympäristöpalvelua Tieto Oyj:lle

Tieto Oyj on ISS:n valtakunnallinen asiakas. Kuvassa Tiedon uusi pääkonttori Espoon Keilalahdessa.

Tieto Oyj on ISS:n valtakunnallinen asiakas. Kuvassa Tiedon uusi pääkonttori Espoon Keilalahdessa.

ISS on tarjonnut vuodesta lähtien 2014 ohjelmisto- ja palveluyritys Tieto Oyj:lle koko Suomen toiminnot kattavaa ympäristöasiantuntijapalvelua. ISS:n energia- ja ympäristöasiantuntija vastaa ISO14001 -standardin mukaisen ympäristöjohtamisjärjestelmän ylläpidosta, kehittämisestä sekä käytännön toimenpiteistä niin toimistoissa kuin konesaleissa.

ISS tuottaa Tiedolle monipuolisia energia- ja ympäristö­asiantuntija­palveluja valtakunnallisesti.

Myös Tiedon uudella pääkonttorilla Espoon Keilalahdessa on huomioitu ympäristöasiat monella tapaa. Keilalahdessa hyödynnetään muun muassa LED-valoja, liiketunnistimia sekä sertifioitua tuulisähköä. Kohteen jäähdytys hoidetaan meriveden avulla.

Rakennus on yhdistetty ISS wise -palvelulla Energianhallintakeskukseen, jossa seurataan säännöllisesti kohteen lämmitystä, ilmanvaihtoa ja ilmastointia sekä taloteknisiä asetuksia etänä. Esimerkiksi vuonna 2015 etäseurannalla sekä kiinteistöhuollon toimenpiteillä sähkön kulutusta vähennettiin 10 prosentilla Tiedon Haagan-toimistossa, vaikka samanaikaisesti toimipisteen henkilömäärä kasvoi.

Tiedon pääkonttori tullaan myös sertifioimaan LEED-ympäristöluokituksen mukaisesti.

– Keilalahden LEED-sertifiointi tukee vahvasti Tiedon globaalia tavoitetta siirtyä entistä vihreämpiin ja energiatehokkaampiin kiinteistöihin, kertoo Tiedon Head of Facilities Ville Jallinoja.

ISS:n ympäristöasiantuntija on ollut tiivisti mukana LEED-sertifiointihankkeessa, ja kohteeseen on hankittu muun muassa energiatehokkaita ICT-laitteita sekä ympäristöystävällisiä materiaaleja ja kalusteita. Lattiamattomateriaali puolestaan täyttää vaativatkin sisäilman laatustandardit.

– Lisäksi ISS:n tarjoamat ympäristöystävälliset sekä energiatehokkaat kokonaispalvelut esimerkiksi siivouksen sekä kiinteistönhuollon osalta ovat helpottaneet koko sertifiointiprojektin sujuvuutta, Ville Jallinoja summaa tyytyväisenä.


4.2.2 Asiakkaan työturvallisuustavoitteiden tukeminen

ISS Palvelut toimii yhteisellä työpaikalla toimittajan roolissa. Tämä vaatii tiivistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa työturvallisuusasioiden kehittämisessä, jotta jokainen työntekijä pääsee turvallisesti kotiin asti työpäivänsä päätteeksi.

ISS on luonut työturvallisuuden johtamismallin asiakkuuksissa käytettäväksi. Käytössä on HSE-yhteistyöpalaverit, joiden asialistalla on aina työturvallisuus. Asiakkaiden kanssa sovitaan yhteisiä tavoitteita ja toimenpiteitä työturvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi pidetään työturvallisuuden yhteistyöpäiviä, joiden aikana suunnitellaan kehitettäviä kohteita työturvallisuuskulttuurin vahvistamiseksi.

ISS Palveluissa on panostettu työturvallisuuden kehittämiseen yhdessä asiakkaan kanssa.

Kaiken hyvän perusta

Hyvinvointi, viihtyvyys, tehokkuus – kaiken perusta on hyvä sisäilma.

Hyvinvointi, viihtyvyys, tehokkuus – kaiken perusta on hyvä sisäilma. Aikainen ennakointi kiinteistönhuollossa estää sisäilmaongelmien syntymistä.

Puhdas sisäilma parantaa tutkitusti työtehoa ja tuottavuutta, ja sisäilma vaikuttaa myös tilojen käyttöasteeseen. Hyvällä ennakointimallilla estetään sisäilmaongelmien syntymistä, ja ennakointi on olennaisen tärkeää modernissa kiinteistöjen olosuhdehallinnassa.

Ladattavassa sisäilmaoppaassa kerromme, miten ennakoiva kiinteistönhoito torjuu sisäilmaongelmia. Esittelemme ennakoinnin mittareita, työkaluja ja sisäilman hallinnan elinkaarimallin, joilla varmistetaan hyvät olosuhteet kiinteistöissä.

Lataa opas tästä

3 syytä, miksi ennakointi hyvän sisäilman puolesta kannattaa

  1. Olet askeleen edellä ongelmia ja voit reagoida ennen niiden realisoitumista.
  2. Ennakoiva kiinteistönhoito ja -huolto tuo kustannussäästöjä. Ennakointi on yleensä edullisempaa kuin korjaaminen.
  3. Puhdas sisäilma on avain terveyteen. Ennakointi ehkäisee terveyshaittoja.

Lähde: ISS World


Service with a Human Touch

Asiakkaille tarjottu palvelu perustuu henkilökohtaiseen läsnäoloon ja kokemukseen, The Power of the Human Touchiin. ISS:läisille se tarkoittaa käytännössä sitä, miten asiakaskohtaamisessa luodaan unohtumattomia palvelukokemuksia. Näitä palvelukohtaamisia harjoittelemme konsernin tärkeimmän palvelukulttuurin muutosta tukevan ohjelman, Service with a Human Touchin kautta.

Asiakkaille tarjottu palvelu perustuu henkilökohtaiseen läsnäoloon ja kokemukseen.

Valmennusohjelman tavoitteena on rakentaa vahvaa palvelukulttuuria ja kykyä olla asiakasta ’askeleen edellä’. Tämä kaikki perustuu henkilöstömme oivallukseen ja ymmärrykseen oman työn merkityksellisyydestä asiakkaalle. Kyky ja halu tunnistaa asiakkaan tarpeet ja vastata niihin erinomaisella palvelulla kiteyttää ohjelmamme tavoitteet.

Olemme vahvistaneet osaamistamme kymmenissä avainasiakkuuksissamme, ja tavoitteenamme vuodelle 2016 oli tavoittaa koko avainasiakkuuksissa työskentelevä henkilöstömme Suomessa. Konsernitasolla Service with a Human Touch on jalkautettu 48 maahan, sisäisiä kouluttajia meillä on 700 ja koulutettuja työntekijöitä tähän mennessä noin 70 000. Lisäksi olemme kehittäneet ohjelmaan jatkuvasti uusia moduuleita, jotka syventävät jo opittuja asioita ja vahvistavat esimerkiksi tietyssä asiakassegmentissä vaadittavaa palvelukäyttäytymistä.

Esimiehille tarjoamme työkaluja ja tukea siihen, kuinka opitut asiat saadaan elämään arjessa. Jatkuvalla kehittämisellä taataan erinomainen palvelukokemus.

Key Account Manager Certification (KAMC)

Halumme palvella asiakkaita erinomaisesti kaikilla tasoilla näkyy myös panostuksessa asiakkuuksien kehittämiseen. Jokainen asiakkuusjohtajamme on valmennettu konsernin koulutusohjelmassa entistä parempaan asiakkuuksien johtamiseen. Jokainen valmennuksen läpikäynyt on ohjelman päätteeksi sertifioitu ylimmän johtomme toimesta. Sertifioinnin läpäisemiseksi on tullut osoittaa, että asiakkuusjohtajat systemaattisesti kehittävät omia asiakkuuksiaan sekä omaa henkilöstöään asiakkaan odotusten mukaisesti ISS:n prosesseja ja työkaluja noudattaen. Valmennuksesta on saatu erittäin positiivisia kokemuksia ja myös asiakkaita on otettu mukaan kuulemaan, miten haluamme asiakkaan saamaa palvelua ja yhteistyötä kehittää.

ISS:n halu palvella asiakkaita näkyy myös panostuksessa asiakkuuksien kehittämiseen.

ISS Palveluiden asiakasviestintä tapahtuu monella eri tavalla. Asiakasvastaavat viestivät asiakkaiden yhteyshenkilöiden kanssa, ja asiakkaiden tiloissa työskentelevät ISS:läiset viestivät päivittäin asiakkaan henkilöstöön kuuluvien henkilöiden kanssa. Tämän päivittäisen viestinnän apuna toimivat viestinnän linjaukset, ohjeet ja asiakasviestintämateriaalit.

Asiakkaille tarjotaan ajankohtaista tietoa sähköisellä uutiskirjeellä.

Lisäksi ISS Palveluiden keskitetty viestintä ja markkinointi -toiminto viestii asiakkaille kuukausittain sähköisellä uutiskirjeellä, johon kerätään asiakkaita kiinnostavaa ja heitä palvelevaa sisältöä kiinteistö- ja toimitilapalveluista. ISS Palveluiden keskitettyä asiakasviestintää ohjaa ISS-konsernin brändiohjeistus, jossa muun muassa todetaan, että ISS:n viestinnän tulee olla ammattimaista, rehellistä ja suoraa.

Tutustu uutiskirjeisiin ja blogikirjoituksiin

ISS:llä toteutetaan konserni- ja Suomi-tasoisia asiakastyytyväisyyskyselyjä. Konsernin kyselyissä asiakastyytyväisyyttä mitataan nimetyissä asiakkuuksissa. Vuonna 2016 saavutimme Suomessa erittäin korkean vastausprosentin, yli 80. ISS:lle onkin tärkeää saada palautetta kyselyjen kautta. Sekä konsernitasolla että Suomessa tehtävälle kyselylle asetetaan tavoitteita, ja tulosten mukaan laaditaan toimenpidesuunnitelmia, joita toteutetaan yhteistyössä asiakkaan kanssa. Näihin kyselyihin vastaavat sellaiset asiakkaan edustajat, jotka tuntevat sopimuksen.

Vuonna 2016 ISS:n asiakastyytyväisyyskyselyn vastausprosentti oli yli 80.

Lisäksi useissa asiakkuuksissa tehdään käyttäjätyytyväisyyskyselyjä. Näihin kyselyihin vastaavat asiakkaan työntekijät. Tulosten pohjalta sovitaan asiakkaan kanssa parantavista toimenpiteistä. Lisäksi ravintoloissa on käytössä ns. Happy-or-not -mittarit. Näiden avulla ruokailijat voivat ravintolasta lähtiessään heti arvioida omaa tyytyväisyyttään ruokailupalveluun. Tuloksia käytetään aktiivisesti henkilöstöravintoloiden palvelujen kehittämisessä asiakkaan kanssa.

Ykkönen Espoon Asunnoille

Espoon Asunnot valitsi vuoden siivoojan ja palveluesimiehen ISS Palveluista.

Espoon Asunnot palkitsi vuoden 2015 parhaat siivoustyöntekijät, siivouspalveluliikkeet ja palveluesimiehet. ISS Palvelut sijoittui ykköseksi kaikissa luokissa.

ISS Palvelut keräsi siivouspalveluliikkeistä eniten laatupisteitä Espoon Asuntojen edustajilta ja asukkailta yhdessä Info-Controller Oy:n kanssa. Siivouspalveluliikkeet keräävät laatupisteitä vuoden ajan, ja pisteitä kertyy sitä enemmän, mitä paremmin siivoustyö on tehty.

Vuoden siivoojaksi Espoon Asunnot valitsi ISS Palveluiden Vedat Kurtishin.

– Vuoden siivooja on henkilö, jolla on innostunut ja positiivinen asenne työhön sekä asiakaspalveluun, ja hän saa vuoden aikana toistuvasti hyvää asiakaspalautetta. Vuonna 2015 nämä kriteerit täytti Vedat Kurtishi, joka sai asiakkailta runsaasti kiitosta ja hyvää palautetta sekä keräsi parhaat henkilökohtaiset laatupisteet, Espoon Asunnot kertoo tiedotteessaan.

Vuoden palveluesimieheksi puolestaan valittiin ISS Palveluiden Emina Goletic.

– Vuoden palveluesimiehen valintaan vaikuttaa oman alueen hyvät laatupisteet sekä saatu positiivinen asiakaspalaute. Hyvä palveluesimies on työstään innostunut, ja hänellä on kehittävä asenne siivouspalveluihin ja asiakaspalveluun, Espoon Asunnot kertoo.

Lähde: ISS WORLD


Palkittuja ruokailuhetkiä

Ammattikeittiöosaajat ry palkitsi ISS:n myönteisistä ruokailuhetkistä.

Ammattikeittiöosaajat ry on myöntänyt oululaisille Kastellin koululle Kouluruoka-diplomin ja Kastellin monitoimitalon päiväkodille Makuaakkoset®-diplomin osoitukseksi ravitsemuksellisesti ja kasvatuksellisesti myönteisistä ruokailuhetkistä. Ruokailupalveluista Kastellin monitoimitalossa vastaa ISS Palvelut.

Kouluruoka-diplomin tavoitteena on kannustaa koko koulua yhteistyöhön kouluruokailuun liittyvissä asioissa. Kastellin päiväkodille myönnetty Makuaakkoset®-diplomi taas kannustaa päiväkoteja luomaan ruokailutilanteistaan myönteisiä, syömään kannustavia ja sosiaalisesti virikkeellisiä hetkiä.

Ruokalista on tasapainoinen ja noudattelee lapsille laadittuja ravitsemussuosituksia. Kyseessä on ensimmäinen Makuaakkoset®-diplomi Pohjois-Pohjanmaalla.

Kummankin diplomin hakuvaiheessa käydään läpi 45-kohtainen kysymyssarja, joka koulun ja päiväkodin on läpäistävä.

Lähde: ISS WORLD


Elämyksiä palvelupolulla

Kauppakeskus Jumbossa käy tuhansia asiakkaita joka päivä.

Kauppakeskus Jumbossa käy tuhansia asiakkaita joka päivä. ISS huolehtii eri kohtaamispisteistä, joissa asiakkaan palvelukokemus syntyy.


ISS Palvelut auttoi Jumboa rakentamaan mielekkään asiakaskokemuksen.

Kauppakeskus Jumbon eteisaulassa soi rentouttava musiikki, joka johdattelee asiakkaan levolliseen olotilaan. ISS Palvelut auttoi Jumboa rakentamaan mielekkään asiakaskokemuksen, jossa jokaisella kohtaamisella on oma tarkoituksensa.

– Sisääntulo on tärkeä hetki. Sen aikana syntyy ensivaikutelma, jonka asiakas saa kauppakeskuksesta, sanoo ISS:n kohde-esimies Mariitta Nyqvist.

Jumbo on massiivinen kauppakeskus. Tilaa on 85 000 neliömetriä ja autopaikkoja 4600, ja siellä asioi tuhansia ihmisiä joka päivä. ISS:n kymmenet työntekijät huolehtivat kohtaamispisteistä, joissa asiakkaan palvelukokemus syntyy. Niitä ovat niin turvallinen saapuminen, siisti ensivaikutelma, viihtyisyys, opasteiden ja kauppakeskuksen selkeys, lapsiperheystävällisyys kuin miellyttävä uloskäyntikin.

– Ajattelemme tekemistämme aina kuluttaja-asiakkaan kannalta. Emme tee tehtäviämme kauppakeskusjohtajalle tai kiinteistöpäällikölle, vaan kohteena on aina asiakas, joka tulee ovesta sisään mahdollisimman monta kertaa ja viihtyy kauppakeskuksessa mahdollisimman pitkään, ISS:n asiakkuusjohtaja Jouni Haverinen täydentää.

Jumbon ja ISS:n edustajat asettuivat asiakkaiden saappaisiin workshopissa, jossa pohdittiin kunkin asiakastyypin tarpeita. Mitkä asiat ilahduttivat? Mikä ärsytti?

– Esille nousi erityisesti kauppakeskuksen viihtyisyys. Lattioiden on oltava puhtaat ja tilojen kaikin puolin siistit. Opasteet ovat myös erittäin tärkeässä roolissa. Kun asiakas tulee autolla isoon parkkihalliin, hän haluaa löytää oikeat reitit helposti, kertoo ISS:n asiakkuusjohtaja Jouni Haverinen.

Lähde: ISS WORLD

40 vuotta yhteistyötä

Vuonna 2016 juhlittiin ISS:n ja Nordean 40 vuoden yhteistyön merkkipäivää.
”ISS on meille erittäin tärkeä strateginen kumppani, jolla on sama visio kuin meillä.”

Vuonna 2016 juhlittiin ISS:n ja Nordean 40-vuotisen yhteistyön merkkipäivää. Nykyään ISS tarjoaa Nordealle kattavan valikoiman palveluja Pohjoismaissa.

Nordean ja ISS:n asiakassuhde alkoi vuonna 1976, kun ISS teki Privatbankenin kanssa sopimuksen siivouspalveluista. Vuonna 2013 Nordea ja ISS solmivat strategisen kumppanuuden, jonka myötä ISS tuottaa Nordealle integroituja kiinteistöpalveluja kaikkialla Pohjoismaissa. Samalla ISS tukee Nordean ydintoimintoja ja on mukana luomassa entistäkin parempaa työympäristöä.

– ISS on meille erittäin tärkeä strateginen kumppani, jolla on sama visio kuin meillä. Haluamme tehdä asioinnin helpoksi asiakkaille, eli työn on sujuttava mahdollisimman saumattomasti ja tuottavasti. Keskitymme ISS:n kanssa luomaan parasta mahdollista työympäristöä Nordean työntekijöille ja parasta mahdollista kokemusta toimitiloissamme vieraileville asiakkaille, sanoo Nordean Ove Hygum, Head of Group Workplace Management.

ISS:n ja Nordean yhteistyö on kehittynyt merkittävästi 40 vuoden aikana.

– Meille on etuoikeus saada tehdä yhteistyötä Nordean kaltaisen asiakkaan kanssa. Nordea on innovatiivinen kumppani, joka on aina valmis kokeilemaan uusia ideoita ja palvelukonsepteja, kertoo ISS:n Pohjois-Euroopan aluejohtaja Troels Bjerg.

Lähde: ISS WORLD